Wednesday, July 3, 2013

ULASAN BUKU “Inside the MUSLIM BROTHERHOOD, The Truth about the world’s most powerful political movement”

Buku setebal 308 mukasurat ini adalah satu catatan pengalaman seorang tokoh Ikhwan Muslimin di ‘balik tabir’ yang berperanan sebagai “Menteri Luar”. Ada juga yang menggelarnya sebagai menjadi Mursyid al-‘Am ‘de facto’ Ikhwan Muslimin.  Ikhwan Muslimin musuh nombor satu dunia Barat khususnya bagi Amerika Syarikat dan Gerakan Zionis SeDunia. Youssef Nada pula dianggap sebagai pemimpin Ikhwan yang paling berkuasa dan paling berbahaya di mata mereka.  Beliau yang lahir pada 17 Mei 1931, mengambil keputusan untuk menceritakan segala pengalamannya sebagai anggota Ikhwan Muslimin secara terbuka melalui buku ini. Tulisannya bertepatan dengan kebangkitan rakyat di Tunisia dan Mesir yang berlaku pada bulan Januari 2011.  Apakah ini suatu kebetulan? Hanya Allah ta’ala sahaja yang Maha Mengetahui. Tidak ramai para pejuang Islam yang berkesempatan melihat hasil kejayaan perjuangannya ketika hayat masih dikandung badan seperti Youssef Nada. Beliau adalah antara pejuang yang bertuah itu.

Kagum Dengan Perjuangan
Buku biografi Youssef Nada ditulis oleh Douglas Thompson, seorang penulis biografi Amerika Syarikat yang prolifik dan seorang wartawan terkenal.  Beliau telah menulis 20 buah  buku dan antara buku biografi yang pernah ditulis oleh beliau ialah mengenai pelakon filem Madonna, Clint Eastwood dan John Travolta disamping buku mengenai Mafia Amerika di Kota London. Pengalaman beliau  sebagai wartawan lebih dari 20 tahun telah digunakan sepenuhnya untuk mengkaji sejarah Ikhwan Muslimin secara objektif dengan mengutip sumber dari Barat dan Zionis di samping sumber dalaman Ikhwan sendiri. Adalah suatu yang menarik, seorang wartawan Barat sanggup menulis mengenai seorang tokoh Ikhwan Muslimin yang sangat kontroversial dan pernah dituduh oleh Presiden George Bush sebagai ‘pendana utama kumpulan teroris’.  Thompson mengaku bahawa setelah hampir 3 tahun membuat kajian mendalam mengenai Ikhwan, beliau  berusaha menulis buku ini dengan seadilnya dan objektif. Malah beliau tidak malu untuk mengaku bahawa setelah menghabiskan projek penulisan ini, beliau amat kagum dengan perjuangan keadilan dan kemanusiaan Youssef Nada. Pernyataan tulus dari seorang wartawan yang berpengalaman tentunya tidak mudah untuk dimanipulasi oleh sesiapa. Ini merupakan testimoni penting tentang kesucian perjuangan Ikhwan Muslimin dan juga Youssef Nada sendiri yang sama sekali berbeda dari apa yang digambarkan oleh Barat.

‘Menteri Luar’
Saya diperkenalkan kepada Youssef Nada ketika beliau berkunjung ke Kuala Lumpur pada awal tahun 1998 oleh Anwar Ibrahim yang ketika itu masih Timbalan Perdana Menteri Malaysia.  Masa itu saya belum pun cukup setahun memegang amanah sebagai Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM).  Alhamdulillah perkenalan awal itu berpanjangan sampai ke hari ini. Hampir setiap tahun saya akan berkunjung ke Villa Nada di Lugano, Switzerland untuk mendapat nasihat dan bertukar pandangan serta belajar dari beliau terutama  yang berkaitan gerakan Islam dan politik antarabangsa. Kali terakhir bertemu beliau ialah pada 7 Oktober 2012. Di pertemuan inilah beliau menghadiahkan saya buku ini, yang baru sampai ke tangannya dari penerbit.
Bagi saya, buku ini patut menjadi bacaan wajib bagi setiap pendukung gerakan Islam terutama bagi yang ingin memahami susur galur perjuangan Ikhwan Muslimin. Walaupun gaya penulisan berbentuk biografi tetapi kandungannya sarat dengan catatan sejarah perjuangan Ikhwan Muslimin sejak pemerintahan rejim Gamal Abdel Nasser, Anwar Sadat, Hosni Mubarak sehinggalah Presiden Mohammad Morsi yang mencapai kemenangan dalam pilihan raya yang lalu  atas nama Parti Kebebasan dan Keadilan (Freedom and Justice Party) iaitu sebuah parti politik yang ditubuh oleh Ikhwan Muslimin.
Youssef Nada menyertai Ikhwan ketika berumur 17 tahun iaitu pada tahun 1948 dan terus setia dengan perjuangan Ikhwan sehingga hari ini. Sepanjang 65 tahun penglibatan beliau di dalam Ikhwan, beliau telah melalui pahit getir perjuangan, jatuh dan bangun dalam kehidupan. Mulai dari disumbat ke dalam penjara, kemudian berhijrah ke luar negara, menjadi ahli perdagangan antarabangsa yang tersohor, menggerakkan aktiviti dakwah peringkat global, melibatkan diri dalam perbankan Islam dengan menubuhkan Bank al-Taqwa, menjadi ‘Menteri Luar’ Ikhwan Muslimin hinggalah kepada usaha-usaha mendamaikan antara Iran dengan Saudi Arabia, Yaman dengan Saudi Arabia, Iran dan Iraq, Iran dan Amerika Syarikat serta Afghanistan dan Rusia.  Dalam rangka melaksanakan peranan sebagai ‘Menteri Luar’ ini, beliau telah menjelajah ke merata dunia, di mana saja beliau diperlukan tanpa menghiraukan keselamatan dirinya sendiri. Contohnya dalam usaha Ikhwan untuk mencari penyelesaian Perang Iran dan Iraq, ketika perang sedang memuncak, beliau sanggup mengambil risiko untuk bertemu Presiden Saddam Hussein secara bersendirian di Baghdad.  Youssef Nada mendedahkan kepada saya bahawa risiko nyawa melayang itu adalah suatu kemungkinan kerana Saddam Hussein adalah seorang pemimpin yang sangat kejam dan boleh bertindak sewenang-wenang di luar jangkaan.

Membongkar Konspirasi Barat
Terlalu banyak pengajaran yang boleh dipelajari dengan membaca buku ini. Tulisan ini sarat dengan pendedahan buat pertama kali tentang pengalaman ‘di balik tabir’ Ikhwan Muslimin dan Youssef Nada. Pemikiran beliau mengenai dunia Islam telah diungkapkan dengan jujur dan berani tanpa selindung. Kritikan beliau terhadap pemimpin Arab khususnya amat berterus terang. Begitu juga secara lantang dan tegas beliau mengkritik hipokrasi Amerika Syarikat dan dunia Barat yang bercakap mengenai demokrasi dan hak asasi bila berhadapan dengan dunia Islam.
Buku ini mencatatkan pengalaman berharga yang dilalui oleh sebuah gerakan Islam. Misalnya Youssef Nada telah memaparkan antara lain betapa strategi ‘divide and rule’ Barat telah digunakan dengan begitu berkesan untuk terus melemahkan dunia Islam.  Barat telah mencipta beberapa orang pemimpin boneka untuk melaksanakan strategi ini.  Gamal Abdel Nasser di Mesir, Shah Iran di Iran, Ibn Saud di Saudi Arabia diperalatkan semaunya oleh Barat dengan mengadu domba sesama mereka agar tiada seorang pun yang benar-benar kuat dan mampu bertindak menyatukan umat Islam.  Ikhwan Muslimin menyedari hal ini, justeru cuba dihancurkan oleh Gamal Abdel Nasser dengan tindakan pengharaman organisasinya dan pembunuhan pemimpinnya.
Selain mencipta pemimpin boneka, isu Sunni/Syiah/Wahabi juga ditonjolkan serta disemarakkan agar masa umat Islam terperangkap dalam soal remeh temeh, dan terlepas dari memberi perhatian kepada soal-soal al-tahririyyah (Pembebasan), al-tanwiriyyah (Pencerahan dan Pencerdasan) dan al-taghyiriyyah (Perubahan).
Bagi Youssef Nada, isu pengganas (terrorisme) dan Usama bin Laden adalah rekaan Barat yang memperalatkan beberapa anak muda yang bersemangat tetapi kurang ilmu untuk melakukan serangan bersenjata terhadap orang awam atas nama Islam.  Atas alasan memerangi pengganas, umat Islam seluruh dunia menderita sementara gerakan Islam menjadi mangsa penindasan dan pembunuhan. Afghanistan dan Iraq diserang dan ditawan. Boneka baru ditabal menjadi pemimpin negara tersebut.  Strategi pecah dan perintah diteruskan dan kali ini dengan dalang yang baru pula.
Youssef Nada dianggap sebagai musuh nombor satu Amerika Syarikat. Beliau dituduh menjadi dalang utama serta penyumbang dana yang besar kepada kegiatan pengganas. Media antarabangsa, Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu, Polis Antarabangsa, Mahkamah telah digunakan untuk menghukum beliau. Beliau dikenakan tahanan rumah selama 8 tahun serta semua harta dan akaun banknya dibekukan. Kesalahan beliau tidak pernah dapat dibuktikan,  Bank of Taqwa miliknya terpaksa ditutup pada tahun 2002 dengan kerugian berjumlah US$350 juta. 

Kekuatan dalaman
Menyentuh persoalan dalaman umat Islam, Youssef Nada dengan berani mengkritik batang tubuh umat atas dasar bermuhasabah dan Islah demi al-izzah umat Islam.  Beliau menyarankan agar wanita diberi peranan yang lebih luas termasuk bidang politik.  Bagi Youssef wanita adalah separuh dari kekuatan umat. Seandainya tugas mereka dihadkan hanya untuk melayani suami dan menjaga anak dan pergerakan mereka dibataskan oleh burqa, maka nyata bahawa sikap ini amat bertentangan dengan ajaran Islam. Kekuatan Wanita Islam wajib digerakkan. Dengan cara ini, separuh lagi kekuatan dan potensi umat yang selama ini tersimpan,  akan dapat dimanfaatkan untuk Islam.
Beliau juga berpandangan bahawa sistem monarki yang diamalkan di sebahagian besar dunia Arab adalah penyebab kepada kemunduran umat Islam. Bagi beliau sistem monarki adalah satu pengkhianatan kerana sistem ini tidak mengizinkan seluruh potensi umat digembleng bagi memajukan negara.  Sistem ini menentukan bahawa semua dasar pemerintahan dirujuk kepada elit pemerintah. Mereka memegang kuasa bukan kerana kepintaran dan meritokrasi, tetapi kerana darah keturunan.  Beliau meramalkan arus demokrasi akan melanda dunia Islam dan sistem monarki seperti yang diamalkan di Arab Saudi dan negara-negara Teluk akhirnya akan runtuh .
Beliau juga menyentuh soal kekuatan dalaman Ikhwan Muslimin yang telah membantu survival Gerakan itu.  Beliau menganggap bahawa prinsip wala’ kepada perjuangan dan qiyadah serta sirriyah al-tanzim (kerahsiaan dalam organisasi) merupakan elemen terpenting dalam Ikhwan.  Sesiapa yang gagal mematuhi arahan kepimpinan gerakan , mereka wajib dipecat dari Ikhwan.  Inilah disiplin harakiy yang wajib dipatuhi sendainya seseorang ingin menyertai Ikhwan.  Kes terbaru  berkaitan jurucakap Ikhwan Muslimin Abdel Moneim Aboul Futouh yang telah memutuskan untuk bertanding sebagai Presiden Mesir secara bersendirian dan beliau tidak pula merujuk Majlis Syura mengenai perkara tersebut. Majlis Syura kemudiannya memutuskan melarang beliau bertanding. Disebabkan keengganan mematuhi keputusan tersebut beliau telah dipecat walaupun beliau dikenal sebagai pemimpin dan jurucakap Ikhwan yang amat dihormati.  Demi kepentingan jamaah, kepatuhan kepada  keputusan Syura itu adalah wajib harakiy yang mesti dipatuhi sekalipun berlawanan dengan pendapat peribadi   Kegagalan mematuhi keputusan yang dibuat bermakna engkar kepada keputusan Syura.  Risikonya ialah sama ada digantung atau dipecat.  Disiplin harakiy inilah yang memungkinkan Ikhwan Muslimin bertahan sehingga sekarang walaupun berhadapan dengan berbagai mehnah dan fitnah. 
Apa yang penting, perjuangan Islam mesti diteruskan dalam keadaan apa sekalipun. Kemenangan itu milik Allah, dan hanya Allah yang menentukan bila akan berlaku.  Ikhwan Muslimin telah memasuki fasa baru perjuangannya, iaitu untuk menegakkan pemerintahan Islam yang berpandukan Al-Quran dan As Sunnah.  Pastinya, menanggani isu kenegaraan memerlukan kefahaman yang mendalam mengenai fiqh al dawlah, demokrasi, hak asasi dan fiqh al muwatinun (fiqh kewarganegaraan), fiqh al- awlawiyyat (keutamaan) dan lain-lain
Dalam konteks perjuangan Islam di negara ini, kita mungkin akan melalui fasa-fasa perjuangan seperti yang dilalui oleh gerakan Islam terdahulu. Tanggungjawab kita ialah untuk mempelajari pengalaman mereka supaya boleh dijadikan iktibar dan panduan.

2 comments:

Nanung Nur Zula said...

I wanna get this book

IBU TUTI TKI SINGAPUR said...

SAYA SEKELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA AKI NAWE BERKAT BANTUANNNYA SEMUA HUTANG HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARAN SAYA SUDAH BISA BUKA TOKO SENDIRI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN AKI YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA KEPADA SAYA DAN ALHAMDULILLAH ITU BENER2 TERBUKTI TEMBUS..BAGI ANDA YG INGIN SEPERTI SAYA DAN YANG SANGAT MEMERLUKAN ANGKA RITUAL 2D 3D 4D YANG DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI NAWE DI 085-218-379-259