2. Konflik yang berlaku di dunia Islam adalah akibat faktor luaran dan dalaman. Faktor luaran adalah campurtangan kuasa luar untuk tujuan penjajahan dan penaklukan seperti yang berlaku di Afghanistan dan Iraq. Faktor dalaman pula ialah akibat kelemahan sistem pemerintahan kerajaan Islam sendiri dan kelemahan para pemimpinnya. Namun kedua faktor ini adalah saling kait mengait antara satu sama lain.
3. Selepas berlakunya peristiwa serangan September 11, 2001 ke atas Twin Towers, New York, Amerika Syarikat telah melancarkan strategi ‘Hard War’ dan ‘Soft War’ terhadap dunia Islam. ‘Hard War’ bermaksud menjajah Negara Islam melalui peperangan, sedangkan ‘Soft War’ ialah melancarkan perang secara halus seperti penjajahan fikiran dan budaya.
4. Di sini saya akan menumpukan kepada strategi ‘Soft War’ yang dilancarkan bagi melemahkan dunia Islam. Strategi ini ternyata memberi kesan yang parah kepada umat Islam. Al Quran secara jelas menegaskan akan permusuhan penganut Keristian dan Yahudi terhadap orang Islam sebagaimana ayat berikut:
“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakan lah, “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu.” ( Al Baqarah 2:120)
5. Namun demikian, sebarang serangan luar tidak akan mampu untuk melemahkan umat Islam. Justeru itu serangan ditumpukan untuk memecahbelahkan umat Islam disegi politik, pemikiran dan budaya. Maknanya, serangan secara halus ke batang tubuh umat dilancarkan secara besar-besaran.
6. Di segi politik, Richard Nixon, Mantan Presiden Amerika Syarikat telah membahagi dunia Islam kepada 4 blok iaitu Blok Turki, Blok Arab, Blok Melayu dan Blok Indo-Pak sebagaimana di dalam bukunya, ‘Seize the Moment’. Katanya dengan memastikan pemimpin politik di 4 blok ini kita pastikan boneka kita, maka dunia Islam akan terus dapat dikuasai. Katanya lagi, mereka hanya perlu memastikan pemimpin politik Negara Turki adalah ‘sahabat’ bagi menguasai blok Turki, Mesir untuk kuasai Dunia Arab, Indonesia untuk kuasai Dunia Melayu dan Pakistan untuk Dunia Indo-Pak. Demokrasi hanya diizinkan selagi mana ‘boneka’ mereka yang menang. Ini lah yang berlaku kepada HAMAS di Palestin yang mana kemenangannya dinafikan walaupun menang besar dalam pentas demokrasi. Begitu juga di Algeria, Tunisia dan lain-lain.
7. Di segi pemikiran pula, mereka ‘mencipta’ intelektual boneka mereka sendiri yang ditaja dan didokong dengan dana yang banyak. Inteletual boneka inilah yang berbicara mengenai Islam sedangkan intelektual yang benar-benar berilmu dikesampingkan. Malah ada yang dituduh sebagai ekstremis sebagaimana yang berlaku kepada Sheikh Yusuf al-Qaradawi seorang ulama yang terkenal di dunia Islam.
8. Di segi budaya pula, media massa digunakan sepenuhnya untuk menyebar faham hedonisme iaitu faham yang mengagongkan hawa nafsu. Budaya hiburan rendah dipaksakan kepada umat agar mereka leka dan lalai terhadap tanggung jawab terhadap bangsa, agama dan Negara.
9. Akibat dari strategi ‘Soft war’ ini, maka umat menjadi lemah dan berpecah belah. Pemimpin yang lemah memimpin Negara dan rakyat pula sudah hilang semangat ‘asabiyyah’ iaitu semangat kekitaan dan cinta kepada bangsa dan Negara.
10. Ibnu Khaldun (1332 – 1406), seorang sejarawan Islam terkenal mengatakan bahawa sebaik saja semangat asabiyyah sesuatu bangsa itu sudah luntur, maka akan hancurlah bangsa tersebut dikuasai oleh bangsa yang utuh semangat asabiyyahnya.
11. Pengajaran yang penting kepada umat Islam ialah untuk membina kekuatan dalaman umat dengan ajaran Islam yang berpandukan kepada al-Quran dan Sunnah Nabinya. Sebuah Negara yang kuat amat bergantung kepada empat kekuatan sebagaimana yang dinukilkan oleh para pemimpin Andalusia yang menguasai Sepanyol selama lebih 6 abad :
‘Justice of the Great' - Keadilan pemimpin yang hebat
‘Wisdom of the Wise '– Hikmah ulama yang bijaksana
‘Valor of the Brave '- Keberanian sang pejuang
‘Prayer of the Righteous '– Doa orang yang saleh
12. Semangat asabiyyah juga harus diperkasakan. Asas semangat asabiyyah ialah keutuhan bahasa, budaya dan agama.
13. Masyarakat yang utuh ialah masyarakat yang tinggi kerohaniannya. Dalam hal ini masjid mesti menjadi penjana terpenting ke arah pembinaan tamadun khayra ummah.
14. Golongan ulama dan intelektual harus diberi tempat yang sewajarnya di dalam pemerintahan Negara agar ilmunya dapat dimanfaatkan untuk pemerintahan yang menepati konsep ‘Baldatun taybatun wa rabbun Ghafur’
Dewan Sekolah Agama Rakyat Bandar Springhill Lukut pada 16 Ogos 2009