Wednesday, June 1, 2016

MERUBAH DUNIA DENGAN MERUBAH GENERASI : PENDEKATAN RISALAH AN-NUR


1.0  Menghimbau sejarah, mengenal masalah:  Pada 16 Mei yang baru berlalu, maka genaplah 100 tahun Perjanjian Sykes-Picot yang termeterai pada 16 Mei 1916 yang telah memecah-belahkan dunia Islam khususnya Khilafah Uthmaniyyah kepada banyak Negara yang berasaskan konsep asing yang bertentangan dengan konsep Ummatik iaitu Konsep Negara Bangsa (Nation State).  Kesan langsung dari Perjanjian ini ialah pemecahan dunia Islam menjadi banyak Negara Bangsa yang menjadikan umat Islam lemah dan berpecah-belah hingga ke hari ini. Perjanjian ini termeterai antara kerajaan Inggeris, Perancis dan Rusia.

2.0 Kemudian, pada 2 November 1917, termeterai pula satu lagi perjanjian yang dinamakan Deklarasi Balfour oleh Kerajaan Inggeris yang menyatakan komitmen dan dukungan kerajaan Inggeris untuk menubuhkan Negara Israel di bumi Palestin. Sejak itu, Gerakan Zionis menjadi suatu kuasa besar dibelakang tabir yang menguasai banyak Negara Barat demi kelangsungan Negara Zionis Israel yang menjadi asbab kepada krisis berpanjangan di Timur Tengah hingga hari ini.

3.0 Selain itu, satu lagi tarikh penting yang memberi impak paling besar kepada dunia Islam pada hari ini ialah pembubaran Sistem Khilafah Uthmaniyyah oleh Mustafa Kemal Ataturk pada 3 Mac 1924. Sultan Abdul Mecid II, Khalifah Uthmaniyyah ke 37 dan terakhir telah dibuang negeri beserta keluarga ke Negara Perancis.  Sejak daripada itu, sosio-politik-ekonomi dunia Islam telah beralih fungsi, dari suatu kuasa besar yang menguasai dunia kepada dunia yang diperhambakan, lemah dan berpecah belah.

4.0 Antara Mustafa Kemal Ataturk (1881/1938) dan  Imam Badiuzzaman Said Nursi (1877/1960): Kedua tokoh penting bangsa Turki ini hidup sezaman namun antithesis antara satu sama lain. Imam Badiuzzaman Said Nursi lebih tua empat tahun berbanding Ataturk dan hidup dua puluh dua tahun selepas kematian Ataturk. Ataturk menganut fahaman ide kemajuan mesti mencontohi Barat sepenuhnya tanpa kecuali. Sekiranya Turki ingin maju dan mampu kembali menjadi kuasa besar, falsafah materialisme dan sekularisme mesti menjadi dasar Negara. Sedangkan Said Nursi berpandangan sebaliknya. Untuk menjadikan Negara maju, kita harus kembali menghayati prinsip-prinsip Islam sebagaimana kedatangan Islam yang dibawa oleh Rasulullah SAW. Kemajuan harus berpaksikan Tawhid mengikut Al-Quran dan Sunnah Nabawiyyah.

Mustafa Kemal Ataturk
Imam Badiuzzaman Said Nursi
Pertembungan dua ide tokoh besar ini berlaku dalam keadaan yang sangat tajam melibatkan kuasa kerajaan dan undang-undang digunakan sepenuhnya untuk memaksakan ide kemajuan Ataturk keatas bangsa Turki secara zalim dan di luar peri kemanusiaan.

5.0 Imam Badiuzzaman Said Nursi dari aktivisme politik ke Madrasah al-Zahra ke Risalah An-Nur. Sejarah perjuangan Imam Badiuzzaman Said Nursi mempertahankan aqidah Bangsa Turki sarat dengan pelbagai fitnah dan mehnah yang mampu dilaluinya dengan penuh sabar dan redha akan ketentuan ILahi Yang Maha Mengetahui.

Koleksi Risalah An Nur


Ketika Khilafah Uthmaniyyah berada di ambang kejatuhan, beliau terlibat untuk menyelamatkannya dengan pendekatan aktivisme politik.  Beliau berceramah, menulis, mengatur pertemuan politik merata Turki untuk membangkitkan semangat Jihad menentang Penjajahan Kuasa asing. Beliau cuba meyakinkan Khalifah Abdul Hamid II mengenai pendekatan pendidikan model Madrasah al-Zahra yang menggabungkan ilmu agama dan ilmu Sains dan Teknologi untuk Turki kembali bangkit. Malang sekali, usahanya menemui jalan buntu.

Namun beliau tidak pernah mengenal putus-asa. Ketika awal pemerintahan Kemal Ataturk, beliau mengunakan pendekatan ‘engagement’ dengan kuasa politik Republik yang baharu tertubuh untuk meyakinkan mereka supaya kembali kepada prinsip Islam. Sekali lagi, usahanya tidak berhasil. Ataturk tetap kental dengan fahaman Sekularnya lantas menuduh Imam Badiuzzaman Said Nursi sebagai musuh Negara dengan menjatuhkan hukuman buang daerah ke sebuah perkampungan terpencil di Barla, Isparta, pada tahun 1926.

Di Barla, beliau mula menulis Risalah An-Nur tika menjalani hukuman pengasingan buang daerah selama lapan tahun.

6.0 Membina Generasi Baru, Mencetus Perubahan dengan Risalah An-Nur. Sesungguhnya manusia boleh merancang, Allah juga merancang. Pasti perancangan Allah yang akan berjaya. Begitulah hakikat yang berlaku kepada Imam Badiuzzaman Said Nursi. Adapun tujuan Ataturk menghukum beliau dibuang daerah agar masyarakat Turki melupakan perjuangan Islam Said Nursi, agar dasar Sekular diterima pakai, namun apa yang berlaku ialah sebaliknya. Said Nursi tidak berdiam diri dan berputus-asa. 

Walau dalam keadaan tertekan dan ditindas serta diasingkan, beliau mula menulis Risalah An-Nur yang merupakan tafsir maudhu’i atau bertema yang mengupas kandungan Al-Quran mengikut fasa perjuangannya bagi menyelamatkan aqidah bangsa Turki. Setiap tulisannya disalin dengan tangan oleh muridnya dan kemudian disebar ke seluruh Turki secara penuh kerahsiaan dari pengetahuan pihak berkuasa. Dengan cara ini, ajarannya tersebar luas walau jasadnya terasing keseorangan di Barla.
Kesan terbesar dari penyebaran Risalah An-Nur ini ialah rakyat Turki menolak Fahaman Sekular yang cuba dipaksakan kepada mereka dengan memilih Parti Demokrat sebagai pemerintah kerajaan menggantikan Parti Rakyat Republikan (Republican People’s Party) dalam Pilihanraya Kebangsaan tahun 

Dan orang-orang (Yahudi yang kafir) itupun merancangkan tipu daya (hendak membunuh Nabi Isa), dan Allah pula membalas tipu daya (mereka); dan (ingatlah) Allah sebijak-bijak yang membalas (dan menggagalkan segala jenis) tipu daya
(Ali Imran 3:35)

Natijahnya, Azan dalam Bahasa Arab kembali berkumandang setelah lapan belas tahun dilaungkan dalam Bahasa Turki. Masjid-masjid kembali berfungsi mendirikan solat berjemaah. Begitulah kuasa Allah SWT, seorang insan yang lemah, dibuang daerah, berseorangan mampu mengalahkan seorang pemimpin dengan segala kekuatan jentera kerajaannya, berkat keikhlasan dan kesabaran dalam perjuangan dan keyakinannya yang mutlak kepada Allah.

7.0 Pendidikan Hakikat Keikhlasan dalam Khidmat Al-Quran (Risalah An Nur).
Metod Pendidikan Risalah An-Nur menumpu kepada perubahan insan secara individu dengan menanamkan nilai-nilai unggul yang mulia iaitu keikhlasan, Ukhuwwah dan Khidmat untuk Al-Quran.  Misi utama pendidikan Risalah An-Nur ialah menanamkan ajaran Al-Quran kedalam dada setiap insan, agar syariat Allah yang Maha Adil akan terlaksana dibumi ini oleh insan yang berperanan sebagai Hamba Allah dan Khalifah Allah.

“Sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan suatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri.” (QS. ar-Ra’ad [13]: 11)

Keikhlasan: Imam Badiuzzaman Said Nursi amat menekankan soal keikhlasan di dalam setiap amal perbuatan kerana hanya nilai inilah sahaja yang di kira sebagai amal ibadah yang diterima oleh Allah SWT. Nilai keikhlasan inilah juga menjadi perisai dari gangguan tipu muslihat Iblis sebagaimana yang disebut dalam Al-Quran,

“Iblis menjawab: "Demi kekuasaan Engkau, aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hamba-Mu yang ikhlas (mukhlasina) di antara mereka” (Shaad, 38:82-83)

Imam Badiuzzaman Said Nursi menekankan dalam Kitab Lama’at bab Risalah Ikhlas seperti berikut,

“Wahai saudara-saudara akhiratku, wahai teman-teman yang mengabdikan diri pada al-Quran !
Ketahuilah dan kalian sebetulnya mengetahui bahawa ikhlas dalam amal dunia, apalagi amal ukhrawi, merupakan landasan paling penting, kekuatan paling besar, penolong yang paling maqbul, sandaran yang paling kukuh, jalan paling singkat menuju kebenaran, seruan yang paling benar, sarana paling mulia,perangai yang paling utama, serta pengabdian yang paling murni“ (Al-Lama’at, ms 306).

7.1 Prinsip Pertama Keikhlasan: Mencari Redha ALlah
“Apabila Allah Ta’ala sudah redha, biar pun seluruh alam berpaling darinya, tidak menjadi masalah.  Kalau Allah sudah menerima, biar pun semua manusia menolaknya, tidak akan memberi sebarang kesan dan pengaruh.

Setelah Dia redha dan menerima, jika Dia berkehendak dan sesuai dengan hikmah-Nya, menjadikan manusia menerimanya meskipun tanpa kalian minta.
Kerana itu, redha Allah sajalah yang seharusnya menjadi tujuan utama dalam pengabdian pada al-Quran”. (Al Lama’ah ms 307)

7.2 Prinsip Kedua Keikhlasan: Memupuk Semangat Persatuan dan Kerjasama
Wahai para murid Nur serta para pelayan al-Quran !
Kita semua merupakan bahagian-bahagian dan organ-organ dalam satu tubuh yang layak disebut dengan insan kamil. Kita semua berperanan sebagai gerigi dan roda yang sedang merancang kebahagian abadi di kehidupan yang kekal nanti.

Kita adalah para pelayan dan pekerja dalam sebuah perahu Rabbani yang membawa umat Muhammad SAW ke pantai keselamatan.  Iaitu tempat kedamaian.
Kalau begitu, kita sangat memerlukan adanya persatuan, kerjasama, dan rahsia keikhlasan akan membina kekuatan jiwa senilai seribu seratus sebelas (1111) sebagai hasil kerja empat orang.

Ya, jika tiga angka satu tidak bersatu, nilainya hanya tiga saja. Tetapi jika bersatu dan bekerjasama, nilainya akan menjadi seratus sebelas (111). Demikian pula dengan empat angka empat. Kalau masing-masing angka empat (4) ditulis secara terpisah, totalnya hanya berjumlah enam belas (16). Tetapi jika angka-angka tersebut menyatu atas dasar ukhuwwah, serta tujuan dan misi yang sama dalam satu barisan, ia akan senilai empat ribu empat ratus empat puloh empat (4444)”. (Al Lama’ah ms 309)

7.3 Prinsip Ketiga Keikhlasan: Memupuk Semangat Ukhuwwah FiLlah
“Dan mereka tiada menaruh keinginan dalam hati mereka terhadap apa-apa yang diberikan kepada mereka (orang Muhajirin); dan mereka mengutamakan  (orang Muhajirin) atas diri mereka sendiri” (Al-Hasyr 59:9).

Dengan kata lain, kamu harus mengutamakan saudara-saudara kamu daripada diri kamu sendiri dalam hal status, kedudukan, penghormatan, perhatian serta hal kebendaan yang nafsu manusia biasanya tamak dan suka kepadanya. Bahkan dalam menyampaikan akan hakikat keimanan kepada mukmin yang memerlukan, janganlah dilakukan secara bersendirian. Lakukanlah secara bersama umpama dalam satu pasukan atau Jamaah kerana keberkatan usaha murni itu ada di situ. Ini juga untuk mengelakkan rasa ujub masuk ke dalam diri kamu.

Jika ada keinginan untuk merebut ganjaran pahala dengan bekerja secara bersendirian, maka sebetulnya tidak ada dosa dan kerugian di dalamnya, namun hal itu boleh merosakkan keikhlasan di antara kamu”. (Al Lama’ah ms 311)

7.4 Prinsip Keempat Keikhlasan: Mengingat Mati, Kematian Zaman dan Kehancuran Dunia.
“Wahai saudara-saudaraku yang mengabdikan diri pada al-Quran;  Sesungguhnya sarana terpenting untuk mendapatkan keikhlasan dan sebab utama yang berkesan untuk dapat memelihara keikhlasan tersebut ialah rabithatul maut (selalu mengingat mati).

“Setiap jiwa (diri) pasti merasakan kematian” (Ali Imran 3:185)
Panjangnya angan-angan merosak keikhlasan serta mengantarkan manusia kepada cinta dunia dan riya’, sementara mengingat mati justeru menjauhkan manusia dari riya’ dan menjadikan manusia mencapai tahap ikhlas. Yakni memikirkan kematiannya dan merenungkannya musnahnya dunia, sehingga selamat dari tipu-daya nafsu ammarah “. ( Al Lama’ah ms 312)

Imam Badiuzzaman Said Nursi di dalam bab Mati telah meluaskan konsep tersebut kepada kematian zaman lantaran cahaya iman tidak menyinarinya dan kehancuran dunia yang pasti terjadi bila masa kiamat tiba. Maksud kematian zaman, ialah zaman kegelapan bila mana manusia tidak lagi hidup mengikut aturan ILahi, lantas berlakulah kerosakan bumi, pembunuhan, kezaliman serta fasad yang berleluasa. Bagi ahli al-Quran, pendokong Risalah An Nur, menyedari akan hakikat ini, maka timbullah perasaan keikhlasan untuk menjadi penyelamat dan pemberi cahaya dengan siraman nur ILahi.

Begitu juga dengan kesedaran akan hakikat hari kiamat yang pasti tiba, bakal menimbulkan keikhlasan yang sempurna kerana kehidupan abadi yang bahagia hanya akan dikecapi dengan keikhlasan berkorban dan berjuang dengan cahaya al-Quran, Risalah An Nur.

8.0   DARIHAL PERKARA YANG MEROSAKKAN KEIKHLASAN.
Imam Badiuzzaman Said Nursi amat menyedari bahawa untuk mencapai hakikat keikhlasan dalam khidmat Risalah An Nur, mempunyai banyak rintangan dan cabaran.  Mungkin saja nawaitu di permulaan khidmat amat murni, segalanyanya mutlak kerana Allah SWT,  namun di tengah jalan bila kejayaan mulai dikecapi, maka duniawi datang menerpa dalam bentuk pulangan kewangan yang banyak, dalam bentuk infaq dan sadaqah serta derma dari orang ramai. 

8.1 Duniawi merosak amal: Keinginan untuk memperolehi keuntungan material dan mengharapkannya, bakal menyegarkan nafsu ammarah yang membibitkan benih-benih persaingan merebut keuntungan duniawi sesama sendiri. Bila hal ini terjadi, maka merosak keikhlasan, mengotori kesucian pengabdian, bahkan menghilangkan keuntungan duniawi itu sendiri.

Imam Badiuzzaman Said Nursi menasihatkan agar jangan sekali-kali merosakkan ukhuwwah dan persahabatan serta kerjasama demi mengejar duniawi.
Beliau berkata, “Wahai saudara-saudarku! Kalau keuntungan besar di atas diperolehi dari adanya persatuan dan persefahaman dalam urusan duniawi, lalu betapa besar pahala yang diperolehi atas amal-amal ukhrawi! Betapa besar ganjaran yang terpantul dari kerja kolektif pada cermin masing-masing! Kamu akan memperolehi laba besar tersebut. Laba besar tersebut tentu saja tidak boleh dihapus dengan kedengkian dan ketiadaan ikhlas”. (Al Lama’ah ms 317).

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
“Demi Allah. Bukanlah kemiskinan yang aku khawatirkan menimpa kalian. Akan tetapi aku khawatir ketika dibukakan kepada kalian dunia sebagaimana telah dibukakan bagi orang-orang sebelum kalian. Kemudian kalian pun berlomba-lomba dalam mendapatkannya sebagaimana orang-orang yang terdahulu itu. Sehingga hal itu membuat kalian menjadi binasa sebagaimana mereka dibinasakan olehnya.” (HR. Bukhari dan Muslim).

8.2 Cinta kedudukan (Hubbul Jah)“Penghalang ikhlas yang kedua adalah membiarkan nafsu ammarah bissu’ bersikap ego, mencari pangkat dan kedudukan agar menjadi perhatian manusia, serta senang kepada sanjungan orang kerana motivasi ingin terkenal dan popular.  Di samping merupakan penyakit kejiwaan yang kronik, ia juga merupakan pintu menuju syirik yang samar, iaitu riya’ dan ujub yang akan menghancurkan keikhlasan”. (Al Lama’ah ms 317)

8.3 Hajamat as-Sitt (Enam Serangan) : Dalam menerangkan penghalang ikhlas yang ketiga, Imam Badiuzzaman Said Nursi merujuk kepada Bab Enam Serangan Iblis bagi melunturkan semangat murid Risalah An Nur di dalam Kitab Mektubat, Surat yang ke-29 sebagaimana berikut:
  • Serangan pertama ialah Iblis menyerang dengan pendekatan memujuk iaitu dengan umpanan hidup senang, berkedudukan dan kemuliaan agar murid Risalah An Nur lupa akan perjuangan memartabatkan al-Quran.
  • Serangan kedua ialah dengan menanamkan ketakutan dalam diri dengan penderitaan hidup yang berpanjangan hingga boleh membawa kepada kematian.
  • Serangan ketiga ialah menanam sifat tamak akan ganjaran dunia dan melupakan ganjaran ukhrawi.
  • Serangan keempat ialah menimbulkan semangat kabilah dan assabiyyah supaya murid Risalah An Nur berpecah atas dasar semangat perkauman.
  • Serangan kelima ialah menimbulkan perasaan hasad dengki sesama sendiri.
  • Serangan keenam ialah membibitkan sifat malas atas alasan kesibukan urusan hidup duniawi.


9.0  KHATIMAH
Imam Badiuzzaman Said Nursi meninggal dunia pada 25 Ramadan 1379H bersamaan 23 March 1960 di Urfa, Isparta. Beliau telah meninggalkan suatu warisan Islam dalam bentuk tafsiran al-Quran bersifat maudhu’i yang dinamakan Risalah An Nur.
Kitab ini  dianggap sebagai penyelamat aqidah bangsa Turki dari dasar pemerintahan yang sekularistik, materialistik dan atheistik.

Method dakwah Imam Badiuzzaman Said Nursi ialah menerangkan hakikat Iman bersumberkan al-Quran dengan pendekatan Maqasidiy, iaitu menjawab persoalan mengapa Islam, Iman dan Al-Quran bagi menentang faham anti Islam.

Bagi beliau, pendekatan ‘generational change’ atau perubahan generasi adalah pendekatan terbaik bagi menanggani badai anti Islam yang melanda Turki ketika itu.
Berkat kesabaran dan pengorbanan beliau dalam menyelamatkan  aqidah Bangsa Turki, bibit-bibit Iman tersebut telah mulai tumbuh mekar menjadi pohon yang rendang yang sedang menaungi Negara Turki sekarang.

Ajaran beliau telah menjadi sebuah Gerakan dakwah yang hebat dan tersusun. Banyak Gerakan Dakwah yang berkembang berasaskan ajaran Kitab Risalah An Nur di Turki sekarang.

Namun sebelum beliau meninggal dunia, beliau sempat menunjukkan murid terbaiknya, Ahmed Husrev Altinbasak sebagai penggantinya. Demi menjadikan penyebaran Risalah An Nur agar lebih tersusun, beliau telah menubuhkan Hayrat Vakfi atau Yayasan Hayrat pada tahun 1974. Kemudiannya setelah meninggal dunia pada tahun 1977 di Isparta, pemimpin ketiga Yayasan Hayrat hingga sekarang ialah Said Nuri Erturk.

Satu hal yang menarik dari pemikiran dakwah Imam Badiuzzaman Said Nursi ialah peri pentingnya pendidikan Islam dan Sains Moden disepadukan. Ini adalah bagi mengelakkan pelajar bidang Sains Moden menjadi kufur dan pelajar bidang agama menjadi jumud dan taksub.

Selain itu, Imam Badiuzzaman Said Nursi sentiasa menekankan soal Fiqh al Awlawiyyat (Faham Keutamaan), Fiqh al Waqi’ (Faham Realiti) dan Fiqh al Muwazanah (Faham Pertimbangan Untung Rugi) di dalam mendidik anak muridnya.

Banyak lagi mutiara ilmu yang belum digali dari khazanah Risalah An Nur ini. Semoga catatan umum ini bakal mencetuskan kajian yang lebih mendalam mengenai pemikiran dan perjuangan Imam Badiuzzaman Said Nursi oleh generasi mendatang.



Ahmad Azam Abdul Rahman
Presiden, Wadah Pencerdasan Umat Malaysia
Merangkap Timbalan Setiausaha Agung,
Union of NGOs of the Islamic World (UNIW)

18 Mei 2016



Rujukan:
1. Al-Matsnawi An-Nur Menyibak Misteri Keesaan Ilahi, Badiuzzaman Said Nursi Penerbit Anatolia.
2. Beduizzaman SAID NURSI Letters 1928-1932, Sukran Vahide, Sozler Publication. 2001

3. Al-Lama`at Membumikan Inspirasi Ilahi, Badiuzzaman Said Nursi, RISALAH NUR. 2014

4. Lima Risalah, Biro Kajian Ilmiah Altinbasak, Penerbitan Altibasak. 2014

5. Risalah Hasyir, Biro Kajian Ilmiah Altinbasak, Penerbitan Altibasak. 2014

Dibentangkan di Konvensyen Pendidikan Badiuzzaman Said Nursi
24 Mei 2016 di Dewan Bankuet Bangunan Perak Darul Ridzuan
Anjuran  Jabatan Agama Islam Perak dengan kerjasama Hayrat Foundation (Turkey)

[+/-] Baca selanjutnya...