Tuesday, December 23, 2008

MAKAM DIROBOH DAN DIBANGUNKAN SEMULA (SIRI 2)

16. Buku nukilan Ana Faqir ini adalah bersumberkan kitab Arab bertajuk Haza Maulidu Tuhfatul Abrar Fi Manaqib Ahlu Pulau Besar yang ditulis oleh Sheikh Muhyidin ibn Abi Bakar al-Safi cetakan Majidiah, Madras, India pada tahun 1957. Ana Faqir menjumpainya pada tahun 1993 ketika membersihkan Makam Sheikh Ismail yang telah dirobohkan oleh Kerajaan Melaka pada 1991ketika Abdul Rahim Thamby Chik menjadi Ketua Menteri atas alasan membanteras amalan khurafat.

17. Usaha ke arah memulihkan semula Pulau Besar sebagai Pusat Pengembangan Islam dimulai oleh Ketua Menteri selepas itu, Mohd Zin Abdul Ghani pada 1996. Bangunan yang kita lihat hari ini siap pada tahun 2000 dengan ingatan keras dari Majlis Agama Islam Melaka supaya setiap amalan khurafat diharamkan sama sekali di Makam tersebut. Amaran ini dinyatakan di beberapa papan kenyataan di Jeti Umbai dan juga di pintu masuk Makam tersebut. Namun rasanya penguatkuasaan harus diberi perhatian kerana kedapatan juga segelintir pengunjung yang masih meneruskan amalan-amalan yang tidak sepatutnya. Kehadiran pengunjung bukan Islam ke makam tersebut untuk tujuan tertentu juga harus diberi perhatian. Namun demikian, sebarang tindakan penguatkuasaan, haruslah berhikmah.

HOTEL SIAP, BISNES TAK MENJADI, PENGUSAHA BERTUKAR GANTI

18. Terdapat dua kompleks Hotel yang bertaraf 4/5 bintang yang telah siap dan beroperasi beberapa tahun. Malangnya bisnes tak menjadi sehingga bertukar pengusaha beberapa kali. Begitulah yang dimaklumkan kepada saya oleh orang yang kerap ke Pulau Besar. Bila ditanyakan mengapa? Jawapannya sama. Pulau Besar bukan untuk tujuan bisnes perhotelan apalagi yang melanggar syariat seperti penjualan arak dan pergaulan bebas tanpa batas lelaki dan perempuan.

19. Banyak kejadian aneh terjadi sebaik saja berlaku sebarang pelanggaran terhadap Hukum Allah ta’ala. Malah kejadian Empangan Durian Tunggal kering kontang mendadak pada tahun 1991, tidak berapa selepas Makam Sheikh Ismail dirobohkan, dikaitkan dengan ‘karamah’ sebagai peringatan kepada Kerajaan Melaka akan ketidakwajaran tindakan tersebut.


KEMBALIKAN SAJA PULAU BESAR SEBAGAI PUSAT DAKWAH SERANTAU

20. Setelah melawat sekitar Pulau Besar, saya dapat merasakan ketenangan, aman dan damai. Bunyi burung berkicauan, hembusan angin laut yang nyaman dan rimbunan pokok yang meneduhkan. Semuanya ini saya rasakan betapa sesuainya Pulau Besar untuk dikembalikan kepada peranan asalnya, untuk menjadi Pusat Dakwah Serantau. Pelajar-pelajar dari Rantau Alam Melayu seperti Indonesia, Thailand, Kemboja, Filipina, Brunei, Singapura boleh dididik di sini sebagai para pendakwah yang mempunyai ketrampilan ilmu Dakwah untuk Abad mendatang.

21.Hotel yang ada boleh diubahsuai untuk dijadikan Pusat tersebut. Malah kursus-kursus jangka pendek yang berkaitan boleh ditawarkan kepada orang awam. Malah Pulau Besar boleh dijadikan spiritual retreat bagi sesiapa yang mencari ketenangan jiwa dan fikiran.

22. Namun demikian, ianya harus mempunyai perancangan yang rapi dan komitmen yang tinggi. Banyak yang perlu dilakukan. Paling minimal, sebuah masjid yang setanding dengan Masjid Selat harus dibina dengan mengambil kira jumlah jemaah yang ingin iktikaf di situ. Masjid yang ada tidak sesuai. Tanda arah dan penerangan mengenai setiap tempat bersejarah harus ada dalam pelbagai bahasa. Ini mengambil kira ramai juga pengunjung bukan Islam yang datang. Paling kurang maklumat mengenai Islam boleh di paparkan sebagai usaha dakwah.

23. Kawasan perkhemahan harus lebih tersusun dengan kemudahan-kemudahan asas disediakan. Gerai-gerai juga harus ditambah. Jualan-jualan di gerai harus yang bersesuaian dengan konsep Pulau Besar yang berorientasikan ‘Spiritual Tourism’ atau ‘Spiritual Retreat’.
24. Pemandu pelancong yang memahami sejarah Pulau Besar dan menghayati ajaran Islam serta menguasai pelbagai bahasa sangat diperlukan. Tukang doa yang ada di Makam tersebut harus digantikan dengan pemandu pelancong yang Islami ini yang boleh menerangkan sekali akan peranan sebenar Sheikh Ismail di dalam perkembangan Islam.

25. Gerai makan Wakaf atau percuma adalah ciri yang unik yang harus dipertahankan. Namun, kemudahan asas dan kebersihan harus diberi perhatian utama.


Saya yakin sekiranya hal-hal ini diberi perhatian wajar dengan kesungguhan yang tinggi, penonjolan warisan Islam di Melaka akan menjadi lebih signifikan. Allahu A’lam

[+/-] Baca selanjutnya...

Monday, December 22, 2008

MISTERI PULAU BESAR, MELAKA TERJAWAB! (SIRI 1)

Pernah kah anda ke Pulau Besar, Melaka? Pertanyaan ini saya kemukakan kepada beberapa orang sahabat. Jawapan yang terima amat berbagai. Ramai yang tak pernah melawat membuat kenyataan yang negatif. Antara jawapan yang popular ialah Pulau yang ‘keras’ dengan makhluk halus. Pulau yang mempunyai makam orang alim yang dijadikan tempat amalan khurafat dan tahyul. Pulau tempat masyarakat India Muslim menunaikan nazar. Macam-macam jawapan yang begitu negatif dan malah kadang-kadang membuatkan hilang minat untuk ke sana. Saya terhimbau untuk melawat Pulau Besar setelah melawat Pameran Misteri Pulau Besar yang dianjurkan oleh Perbadanan Muzium Melaka (PERZIM) baru-baru ini. Saya semakin terangsang untuk ke sana setelah membaca buku Misteri Pulau Besar hasil nukilan Ana Faqir yang dijual di Pameran tersebut. Dua minggu kemudian, akhirnya dapat juga saya melawat Pulau Besar dengan tujuan utama untuk melihat sendiri akan sejauh mana kebenaran pelbagai persepsi terhadap Pulau tersebut.

BEBERAPA MAKLUMAT PENTING SEBELUM MELAWAT

Berikut adalah beberapa maklumat yang dipaparkan di dalam buku ‘Menyingkap Misteri Pulau Besar’ untuk panduan sesiapa yang berminat untuk melawat Pulau Besar. Membaca buku ini banyak membantu untuk memahami signifikan Pulau Besar di dalam perkembangan dakwah di zaman Kesultanan Melayu Melaka.

Lazimnya, bila membaca sejarah Kesultanan Melayu Melaka, amat jarang ditemui akan peranan ulama secara khusus dibincangkan seperti peranan Sheikh Hamzah Fansuri, Sheikh Abdul Rauf Singkel, Sheikh Shamsuddin Sumatrani, Sheikh Nuruddin ar-Raniri di Acheh, Sheikh Daud Fatani di Patani, Sheikh Yusuf al-Makassari di Sulawesi. Setakat yang masyhur ialah pengislaman Parameswara oleh Sheikh Abdul Aziz yang mana namanya diabadikan di sebuah jalan utama di Kota Melaka. Namun selain daripada itu amat jarang diketahui.

SIAPA SULTAN AL-ARIFFIN SHEIKH ABDUL ISMAIL?

1. Nama sebenar beliau ialah Ismail bin Abdul Qadir. Gelar tambahan ‘Sultan al-Ariffin Sheikh’ adalah penghormatan yang diberikan kepada beliau oleh muridnya di dalam tradisi Sufi. Beliau adalah Sheikh Tariqah Qadiriyyah, Naqsyabandiyyah, Shattariyyah dan Jistiyyah.

2. Sheikh Ismail dilahirkan pada 17 Rabiul Awwal 867H/1463M di Baghdad dan meninggal dunia di Pulau Besar, Melaka pada 17 Rabiul Awwal 925H/1520M ketika berumur 58 tahun.

3. Beliau adalah cicit kepada Sultan al-Awliyaa Sheikh Abdul Qadir Jilani (470H/1077M – 561H/1166M). Sheikh Abdul Qadir adalah keturunan ke 14 dari RasuluLlah s.a.w. Maka Sheikh Ismail adalah keturunan ke 18 dari RasuluLlah s.a.w.

4. Sheikh Ismail beserta gurunya Sheikh Yusuf Siddiq dan abangnya Sheikh Ibrahim beserta 13 orang yang lain dari Baghdad sampai ke Pulau Besar pada 1495M. Mereka adalah peneroka yang pertama yang membuka Pulau Besar untuk dijadikan pusat perkembangan dakwah di Alam Melayu. Kemudiannya beberapa lagi para pendakwah datang dari Syria, Yaman dan Semenanjung Arab sehingga jumlahnya seramai 43 orang yang menghidupkan Pulau Besar sebagai Pusat Perkembangan Dakwah Alam Melayu.

5. Menariknya, kesemua 43 pendakwah ini (ada yang mengatakan kesemuanya wali Allah belaka) meninggal di Pulau Besar. Cuma makam yang telah dikenal pasti hanyalah 4 makam iaitu Makam Sheikh Ismail, Sheikh Yusuf, Sheikh Ibrahim dan Sarah (anak Sheikh Yusuf yang berkahwin dengan Sheikh Ibrahim).


6. Sheikh Ismail dikatakan mempunyai 3 orang anak, seorang lelaki, dua perempuan. Malangnya maklumat mengenai mereka belum diketahui setakat ini.

7. Sejarah kedatangan Sheikh Yusuf dan rombongan ke Pulau Besar amatlah menarik untuk difahami.Ketika beliau berumur 7 tahun, bapanya telah bermimpi agar pergi menziarahi Makam RasuluLlah s.a.w. Ketika di Makam RasuluLlah s.a.w., mereka telah diarahkan oleh Baginda agar pergi melakukan dakwah ke Alam Melayu. Adapun bagaimana komunikasi ini berlaku, samada melalui mimpi atau ilham tak usah kita polemikkan di sini.

8. Kemudian, apabila Sheikh Ismail sudah dewasa iaitu sekitar awal 30an, kali ini beliau sendiri bermimpi untuk segera ke Makam RasuluLlah di Madinah. Ketika menziarahi Makam Baginda, Sheikh Ismail mendapat arahan serupa untuk segera berdakwah ke Alam Melayu.(Kisah terperinci sila baca Buku ini).

9. Sheikh Ismail dan rombongan seramai 16 orang pertama kali sampai di Pulau Besar pada tahun 1495M ketika berumur 32 tahun. Mereka segera menjadikan Pulau tersebut sebagai Markas Dakwah dan Tarbiah.

10. Ketika kehadiran mereka di Pulau Besar, Kesultanan Melayu Melaka ketika itu diperintah oleh Sultan Mahmud Syah (1488 – 1528M), Sultan yang terakhir sebelum Melaka jatuh ketangan penjajah Portugis pada 1511.

SUNAN BONANG DAN SUNAN GIRI BERGURU DI PULAU BESAR

11. Dikatakan juga dua orang Wali Songo atau dalam Bahasa Melayu Wali Sembilan yang terkenal dengan penyebaran Islam di Pulau Jawa, iaitu Sunan Bonang dan Sunan Giri pernah datang untuk berguru di Pulau Besar dengan Sheikh Ismail yang juga di kenali sebagai Wali Lanang. Berkat ilmu yang dipelajari, kedua mereka pulang ke Pulau Jawa, lantas membuka pesantren atau pondok bagi tujuan penyebaran Islam di Pulau Jawa yang masih dikuasai oleh Kerajaan Majapahit yang menganut agama Hindu/Buddha.

12. Hasil dakwah yang gigih dari Wali Songo ini, maka pada tahun 1517, Kerajaan Majapahit tumbang dan digantikan dengan Kerajaan Islam Demak yang menjadi pemangkin kepada penyebaran Islam ke seluruh Kepulauan Indonesia. Berdasarkan maklumat ini, bolehlah dikatakan bahawa Pulau Besar mempunyai saham di dalam penyebaran Islam ke seluruh Alam Melayu sebagaimana yang diamanahkan kepada Sheikh Ismail.

13. Kejatuhan Melaka ditangan Portugis pada tahun 1511 terubat dengan tertegaknya Kerajaan Islam Demak yang diasaskan oleh Wali Songo pada 1517.

SHEIKH ISMAIL MENINGGAL DUNIA

14. Sheikh Ismail kembali ke RahmatuLlah pada tahun 1520 ketika berumur 58 tahun setelah mengabdikan diri dengan amanah dakwah yang dipesan oleh RasuluLlah s.a.w. melalui ilham atau mimpi selama 25 tahun di Pulau Besar. Makamnya adalah testimoni akan pengabdian yang mutlak kepada Allah ta’ala di dalam melaksanakan amanah dakwah yang sangat dituntut oleh ajaran Islam.

15. Cuma yang membuatkan saya sedikit terkilan ialah setakat ini belum ditemui akan titisan ilmu yang beliau wariskan di dalam bentuk buku untuk dikaji dan didalami oleh para pendakwah masa kini. Kita harus memahami juga berbanding dengan Hamzah Fansuri, Abdul Rauf Singkel,Nuruddin ar-Raniri di Acheh, mereka hidup ketika Kerajaan Islam telah tertegak yang memungkinkan buku dapat ditulis dan diterbitkan. Sedangkan Sheikh Ismail datang ke Melaka, ketika Kerajaan Melaka menghadapi krisis dalaman yang parah kesan dari hukuman bunuh terhadap Bendahara Melaka yang berkaliber oleh Sultan Mahmud Syah kerana termakan fitnah. Akibatnya, Melaka jatuh.

[+/-] Baca selanjutnya...