Pernah kah anda ke Pulau Besar, Melaka? Pertanyaan ini saya kemukakan kepada beberapa orang sahabat. Jawapan yang terima amat berbagai. Ramai yang tak pernah melawat membuat kenyataan yang negatif. Antara jawapan yang popular ialah Pulau yang ‘keras’ dengan makhluk halus. Pulau yang mempunyai makam orang alim yang dijadikan tempat amalan khurafat dan tahyul. Pulau tempat masyarakat India Muslim menunaikan nazar. Macam-macam jawapan yang begitu negatif dan malah kadang-kadang membuatkan hilang minat untuk ke sana. Saya terhimbau untuk melawat Pulau Besar setelah melawat Pameran Misteri Pulau Besar yang dianjurkan oleh Perbadanan Muzium Melaka (PERZIM) baru-baru ini. Saya semakin terangsang untuk ke sana setelah membaca buku Misteri Pulau Besar hasil nukilan Ana Faqir yang dijual di Pameran tersebut. Dua minggu kemudian, akhirnya dapat juga saya melawat Pulau Besar dengan tujuan utama untuk melihat sendiri akan sejauh mana kebenaran pelbagai persepsi terhadap Pulau tersebut.
BEBERAPA MAKLUMAT PENTING SEBELUM MELAWAT
BEBERAPA MAKLUMAT PENTING SEBELUM MELAWAT
Berikut adalah beberapa maklumat yang dipaparkan di dalam buku ‘Menyingkap Misteri Pulau Besar’ untuk panduan sesiapa yang berminat untuk melawat Pulau Besar. Membaca buku ini banyak membantu untuk memahami signifikan Pulau Besar di dalam perkembangan dakwah di zaman Kesultanan Melayu Melaka.
Lazimnya, bila membaca sejarah Kesultanan Melayu Melaka, amat jarang ditemui akan peranan ulama secara khusus dibincangkan seperti peranan Sheikh Hamzah Fansuri, Sheikh Abdul Rauf Singkel, Sheikh Shamsuddin Sumatrani, Sheikh Nuruddin ar-Raniri di Acheh, Sheikh Daud Fatani di Patani, Sheikh Yusuf al-Makassari di Sulawesi. Setakat yang masyhur ialah pengislaman Parameswara oleh Sheikh Abdul Aziz yang mana namanya diabadikan di sebuah jalan utama di Kota Melaka. Namun selain daripada itu amat jarang diketahui.
SIAPA SULTAN AL-ARIFFIN SHEIKH ABDUL ISMAIL?
1. Nama sebenar beliau ialah Ismail bin Abdul Qadir. Gelar tambahan ‘Sultan al-Ariffin Sheikh’ adalah penghormatan yang diberikan kepada beliau oleh muridnya di dalam tradisi Sufi. Beliau adalah Sheikh Tariqah Qadiriyyah, Naqsyabandiyyah, Shattariyyah dan Jistiyyah.
2. Sheikh Ismail dilahirkan pada 17 Rabiul Awwal 867H/1463M di Baghdad dan meninggal dunia di Pulau Besar, Melaka pada 17 Rabiul Awwal 925H/1520M ketika berumur 58 tahun.
3. Beliau adalah cicit kepada Sultan al-Awliyaa Sheikh Abdul Qadir Jilani (470H/1077M – 561H/1166M). Sheikh Abdul Qadir adalah keturunan ke 14 dari RasuluLlah s.a.w. Maka Sheikh Ismail adalah keturunan ke 18 dari RasuluLlah s.a.w.
4. Sheikh Ismail beserta gurunya Sheikh Yusuf Siddiq dan abangnya Sheikh Ibrahim beserta 13 orang yang lain dari Baghdad sampai ke Pulau Besar pada 1495M. Mereka adalah peneroka yang pertama yang membuka Pulau Besar untuk dijadikan pusat perkembangan dakwah di Alam Melayu. Kemudiannya beberapa lagi para pendakwah datang dari Syria, Yaman dan Semenanjung Arab sehingga jumlahnya seramai 43 orang yang menghidupkan Pulau Besar sebagai Pusat Perkembangan Dakwah Alam Melayu.
5. Menariknya, kesemua 43 pendakwah ini (ada yang mengatakan kesemuanya wali Allah belaka) meninggal di Pulau Besar. Cuma makam yang telah dikenal pasti hanyalah 4 makam iaitu Makam Sheikh Ismail, Sheikh Yusuf, Sheikh Ibrahim dan Sarah (anak Sheikh Yusuf yang berkahwin dengan Sheikh Ibrahim).
6. Sheikh Ismail dikatakan mempunyai 3 orang anak, seorang lelaki, dua perempuan. Malangnya maklumat mengenai mereka belum diketahui setakat ini.
7. Sejarah kedatangan Sheikh Yusuf dan rombongan ke Pulau Besar amatlah menarik untuk difahami.Ketika beliau berumur 7 tahun, bapanya telah bermimpi agar pergi menziarahi Makam RasuluLlah s.a.w. Ketika di Makam RasuluLlah s.a.w., mereka telah diarahkan oleh Baginda agar pergi melakukan dakwah ke Alam Melayu. Adapun bagaimana komunikasi ini berlaku, samada melalui mimpi atau ilham tak usah kita polemikkan di sini.
8. Kemudian, apabila Sheikh Ismail sudah dewasa iaitu sekitar awal 30an, kali ini beliau sendiri bermimpi untuk segera ke Makam RasuluLlah di Madinah. Ketika menziarahi Makam Baginda, Sheikh Ismail mendapat arahan serupa untuk segera berdakwah ke Alam Melayu.(Kisah terperinci sila baca Buku ini).
9. Sheikh Ismail dan rombongan seramai 16 orang pertama kali sampai di Pulau Besar pada tahun 1495M ketika berumur 32 tahun. Mereka segera menjadikan Pulau tersebut sebagai Markas Dakwah dan Tarbiah.
10. Ketika kehadiran mereka di Pulau Besar, Kesultanan Melayu Melaka ketika itu diperintah oleh Sultan Mahmud Syah (1488 – 1528M), Sultan yang terakhir sebelum Melaka jatuh ketangan penjajah Portugis pada 1511.
SUNAN BONANG DAN SUNAN GIRI BERGURU DI PULAU BESAR
11. Dikatakan juga dua orang Wali Songo atau dalam Bahasa Melayu Wali Sembilan yang terkenal dengan penyebaran Islam di Pulau Jawa, iaitu Sunan Bonang dan Sunan Giri pernah datang untuk berguru di Pulau Besar dengan Sheikh Ismail yang juga di kenali sebagai Wali Lanang. Berkat ilmu yang dipelajari, kedua mereka pulang ke Pulau Jawa, lantas membuka pesantren atau pondok bagi tujuan penyebaran Islam di Pulau Jawa yang masih dikuasai oleh Kerajaan Majapahit yang menganut agama Hindu/Buddha.
12. Hasil dakwah yang gigih dari Wali Songo ini, maka pada tahun 1517, Kerajaan Majapahit tumbang dan digantikan dengan Kerajaan Islam Demak yang menjadi pemangkin kepada penyebaran Islam ke seluruh Kepulauan Indonesia. Berdasarkan maklumat ini, bolehlah dikatakan bahawa Pulau Besar mempunyai saham di dalam penyebaran Islam ke seluruh Alam Melayu sebagaimana yang diamanahkan kepada Sheikh Ismail.
13. Kejatuhan Melaka ditangan Portugis pada tahun 1511 terubat dengan tertegaknya Kerajaan Islam Demak yang diasaskan oleh Wali Songo pada 1517.
SHEIKH ISMAIL MENINGGAL DUNIA
14. Sheikh Ismail kembali ke RahmatuLlah pada tahun 1520 ketika berumur 58 tahun setelah mengabdikan diri dengan amanah dakwah yang dipesan oleh RasuluLlah s.a.w. melalui ilham atau mimpi selama 25 tahun di Pulau Besar. Makamnya adalah testimoni akan pengabdian yang mutlak kepada Allah ta’ala di dalam melaksanakan amanah dakwah yang sangat dituntut oleh ajaran Islam.
15. Cuma yang membuatkan saya sedikit terkilan ialah setakat ini belum ditemui akan titisan ilmu yang beliau wariskan di dalam bentuk buku untuk dikaji dan didalami oleh para pendakwah masa kini. Kita harus memahami juga berbanding dengan Hamzah Fansuri, Abdul Rauf Singkel,Nuruddin ar-Raniri di Acheh, mereka hidup ketika Kerajaan Islam telah tertegak yang memungkinkan buku dapat ditulis dan diterbitkan. Sedangkan Sheikh Ismail datang ke Melaka, ketika Kerajaan Melaka menghadapi krisis dalaman yang parah kesan dari hukuman bunuh terhadap Bendahara Melaka yang berkaliber oleh Sultan Mahmud Syah kerana termakan fitnah. Akibatnya, Melaka jatuh.
No comments:
Post a Comment