Thursday, June 19, 2008

Said Nursi, Muslim advocate of Non-Violence

Berikut adalah kertas kerja yang saya bentang di International Symposium on Risalah-i-Nur & Bediuzzaman pada 24 Mei 2008, Istanbul, Anjuran Hayrat Foundation, UNIW, WADAH & ABIM.

Ironically Muslims all over the world are being labeled as “terrorists” and “violent” despite their being supposedly the epitome of peace and non-violence. Understandably, what prompted such a rash of derision against Muslims could be alluded to virtual envy by their detractors whose exploits would pale in comparison to Muslim achievements in peace advocacy in various aspects of the human endeavour.
Untuk selanjutnya:
http://docs.google.com/Doc?id=dc6wpwbg_3cd4grrhc

[+/-] Baca selanjutnya...

Wednesday, June 18, 2008

Kunjungan Ketua Masyarakat Kepulauan Cocos Keeling (Australia)

Firman Allah yang bermaksud “Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (iaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahuinya” - Ash Shaff 61: 10-11

Minggu lalu, 10 Jun 2008, saya telah dikunjungi oleh Haji Adam (50 tahun), Haji Ahmad Taha (73 tahun); bapa kepada Haji Adam dan Haji Hamid (75 tahun); bapa mertua kepada Haji Adam untuk berbincang mengenai perkembangan Islam di pulau tersebut.

Kunjungan Haji Adam ke Malaysia adalah merupakan lawatan balas kepada lawatan ukhuwwah yang dibuat oleh ahli Grup Pengkaji Tamadun Dunia (GPTD) Sdr Kamarul Arifin bin Wafa ke Pulau Cocos. Semasa di Pulau Cocos, sdr Kamarul sempat menganjurkan beberapa program kemasyarakatan bersama-sama penduduk setempat.

Kepulauan Cocos terletak jauh di kepulauan Hindi kira-kira 3600km ke barat Darwin, Australia. Terdapat seramai lebih 500 orang penduduk Melayu di sana dan pada tahun 1984 orang Melayu Cocos telah mengundi beramai-ramai untuk disatukan dengan Australia dari segi sosio-politik-ekonomi. Pengundian tersebut telah disaksikan oleh utusan khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Orang Melayu Cocos merupakan masyarakat Islam dan bertutur dalam bahasa “Melayu Pasar”.

Haji Adam merupakan Ketua Masyarakat Melayu Cocos dan juga seorang Imam memohon bantuan seorang guru agama yang boleh meningkatkaan kualiti kefahaman agama di sana. Masalah seperti membaca al-Quran, aqidah, fardu ain, pengurusan jenazah, sangat mendesak untuk ditangani. Beliau merayu agar ada di kalangan rakyat Malaysia yang sudi untuk datang ke Kepulauan Cocos untuk berdakwah dan menjalinkan hubungan ukhuwwah dengan masyarakat di sana.

Penduduk Melayu Cocos datang daripada berbagai negeri dari Alam Melayu. Bapa Haji Adam berasal dari Papua manakala bapa mertuanya dari Banjarmasin.

Saya menyatakan penghargaan terhadap usaha dan niat rombongan dari Pulau Cocos ini dan berjanji untuk mencari para pendakwah yang agak “adventurous” untuk memberikan khidmat dakwah mereka. Haji Adam menawarkan rumah mereka untuk dijadikan tempat penginapan. Walau bagaimanapun mereka tidak mampu membayar tiket penerbangan dari Kuala Lumpur.

Ciri-ciri pendakwah yang diperlukan ialah guru agama yang telah bersara atau siswazah lulusan agama yang boleh juga bertutur dalam bahasa Inggeris. Mereka yang berminat haruslah sanggup untuk berkhidmat sekurang-kurangnya selama 3 bulan. Khidmat ini adalah secara sukarela demi kepentingan Islam. Peluang ini amat sesuai untuk pendakwah yang minat menggembara,tidak lagi mempunyai komitmen keluarga dan ‘financially independent’.Kepada yang berminat bolehlah hubungi saya untuk berbincang lanjut kerana menurut Haji Adam masih banyak lagi amalan yang berbau khurafat yang perlu ditangani secara bijaksana. Untuk itu, pendakwah mestilah mempunyai hikmah dan kesabaran yang tinggi untuk menangani masalah ini secara halus dan bertahap. Para pendakwah yang mengamalkan pendekatan “hitam-putih” dan suka menghukum bakal mengundang banyak masalah nanti. Biarlah masalah ini ditangani umpama menarik rambut dalam tepung; rambut tidak putus, tepung tidak berselerak…Nah,siapa yang sanggup menyahut cabaran dakwah ini. Tiada elaun, tiket sendiri, tawakal kena tinggi.

Saya boleh dihubungi ditalian 03-6187 7020 atau azamwali@gmail.com

[+/-] Baca selanjutnya...

Monday, June 16, 2008

Siri 3: Mula Mengenali Perjuangan Aqidah Bediuzzaman Said Nursi

Saya mulai berminat untuk mendalami perjuangan Said Nursi ketika mengikuti usrah di dalam ABIM. Memang menjadi tradisi dalam ABIM sejak tahun penubuhan lagi untuk sentiasa belajar dari pengalaman gerakan Dakwah di seluruh dunia untuk digunapakai mana yang sesuai dan diambil iktibar mana yang tidak. Contohnya sistem usrah dan amalan ma`thurat diambil dari pengalaman Ikhwan Muslimin dari Mesir dan beberapa aspek keorganisasian dan kesedaran politik dari Jamaat Islam Pakistan.

Di dalam siri-siri usrah dan seminar pemikiran yang diadakan secara berkala, perjuangan Gerakan Dakwah dari benua lain juga dipelajari, seperti Gerakan yang dipelopori oleh Shehu Uthman Dan Fodio di Nigeria dan juga Bediuzzaman Said Nursi di Turki.

Pendedahan seumpama inilah memungkinkan saya mulai mengenali Bediuzzaman Said Nursi. Apakah istimewanya Said Nursi? Bagi saya, istimewaannya perjuangan beliau ialah kerana beliau berjuang untuk Islam dipenghujung hayat Khalifah Uthmaniyyah, sebuah Empayar Islam yang terakhir sebelum dihancurkan oleh Barat. Penderitaan umat Islam sehingga hari ini adalah akibat runtuhnya Empayar Islam terakhir ini.

Beliau lahir di sebelah timur Turki pada tahun 1877 dan meninggal dunia pada tahun 1960 ketika berumur 83 tahun. Hidupnya penuh ranjau dan duri. Fasa pertama perjuangannya adalah untuk menyelamatkan kerajaan Uthmaniyyah dari kehancuran dengan menyeru Sultan yang memerintah agar kembali menghayati Islam yang sebenarnya di samping menggarap arus pembangunan yang dipelopori Barat secara selektif. Kemewahan Empayar Uthmaniyyah telah menyebabkan beberapa Sultan yang terakhirnya menjadi lupa daratan, hidup mewah melampau, gila dengan budaya Barat yang hedonistik dan mengabaikan agama Islam. Kemewahan melampau ini dapat dilihat jika anda melawat Istana Dolmabahce yang melambangkan krisis jatidiri Sultan dan elit pemerintah ketika itu. (Sila rujuk Dolmabahce Palace dalam Internet untuk gambaran tepat).

Para pengkaji sejarah kehidupan Said Nursi membahagikan perjuangan beliau kepada dua fasa; Said Lama dan Said Baru.

Fasa Said Lama adalah fasa memperjuangkan Islam secara terbuka melalui ceramah, perdebatan, perbincangan sehingga beliau berumur 46 tahun pada tahun 1923 apabila tertubuhnya Republik Turki dan runtuhnya Khalifah Uthmaniyyah.

Fasa Said Baru adalah fasa di mana beliau terpaksa menghadapai proses mencabut bangsa Turki dari akar Islam, dan diganti dengan faham sekularisme oleh Mustafa Kemal Ataturk. Fasa ini membawa beliau turun naik mahkamah, keluar masuk penjara, dibuang daerah, diracun, dihina dan diperlakukan sebagai musuh negara. Dosanya hanyalah kerana mempertahankan agama Islam yang ingin dibuang oleh Ataturk.

Ketika inilah kehendak Allah s.w.t. berlaku kepada Said Nursi. Beliau mulai menulis kitab Risala-i-Nur yang menekankan soal aqidah, mukjizat al-Quran dan betapa perlunya manusia kepada Islam sebagai asas peradaban yang tinggi. Sebahagian besar Risala-i-Nur ditulis ketika beliau dibuang daerah di Barla, Isparta selama selama 8 tahun. Fasa Said Baru mengambil masa selama 37 tahun sehingga beliau dipanggil Allah Ta`ala ketika berumur 83 tahun di Sanli Urfa.

Perjuangan Said Nursi cukup istimewa kepada saya kerana beliau berjuang berseorangan menentang seluruh jentera kerajaan Kemal Ataturk tanpa sedikit perasaan takut, dan ketika itu juga beliau mampu melahirkan Risala-i-Nur sebuah kitab yang cukup penting dan hebat di dalam mengupas persoalan Aqidah dan Al-Quran secara mendalam.

Beliau juga cukup istimewa kerana berkat kesabaran dan keikhlasannya menanggung cubaan yang cukup berat sehingga mengancam nyawanya, gerakan beliau telah menjadi ikutan ribuan rakyat Turki sehingga tertubuhnya berbagai gerakan dakwah yang berasaskan ajaran beliau melalui Risala-i-Nur. Antara badan dakwah yang terkenal sekarang ialah Zaman Vakfi yang diasaskan oleh Fathullah Gulen dan Hayrat Vakfi.

Saya sendiri berkesempatan melawat Turki atas jemputan kedua-dua Gerakan ini dan secara langsung dapat memahami pendekatan dakwah mereka yang mana asas perjuanganya sama, cuma berbeza penekanan dan keutamaan. Nanti saya akan memberi perspektif saya mengenai perbezaan penekanan dan pendekatan di antara kedua-dua gerakan ini di dalam siri yang lain.

[+/-] Baca selanjutnya...