Friday, August 30, 2013

ERTI KEMERDEKAAN…….MENYOROT SEJARAH PERJUANGAN UMAT



1.    Sejarah berkembangnya kuasa penjajahan Inggeris dan semakin melemahnya kuasa pemerintahan Khilafah Uthmaniyyah di abad ke 19 sehingga akhirnya runtuh pada tahun 1924, adalah suatu fenomena sejarah hitam bagi umat ini.  Dunia Islam buat pertama kalinya kehilangan pemimpin sejak kedatangan Islam zaman Rasulullah s.a.w.   Sejak  kejatuhan Khilafah Uthmaniyyah itu, umat Islam umpama anak ayam kehilangan ibu, masing-masing bertempiaran lari menyelamatkan diri, tanpa memperdulikan sesiapa kecuali diri sendiri.

2.       Umat Islam sejak itu mengalami era penjajahan yang amat memeritkan hingga kini.  Penjajah Inggeris yang kemudiannya diganti peranannya oleh Amerika Syarikat yang didalangi  Gerakan Zionis Antarabangsa terus-menerus memastikan umat Islam lemah dan berpecah. Mereka ingin memastikan agar umat Islam tidak akan bangkit lagi sebagai kuasa besar dunia buat selama-lamanya.  Lantas tiga penyakit telah direkacipta untuk dideritai oleh umat Islam ini iaitu KEMISKINAN, KEJAHILAN dan PERPECAHAN.

3.       Namun demikian, seruan untuk umat Islam bangkit semula dengan kembali menghayati semangat sebenar ajaran Islam telah bermula sebelum kejatuhan Khilafah Uthmaniyyah lagi.  Malah seruan tersebut menjadi semakin lantang dan tersusun selepas runtuhnya khilafah tersebut pada tahun 1924. Seruan ke arah politik perubahan  boleh dibahagikan kepada beberapa fasa.

4.       FASA PERTAMA:  Seruan tokoh intelektual/ulama.  Antara tokoh  yang agak menonjol yang menyeru umat kearah  politik perubahan ialah Sayyid Jamaluddin al-Afghani (1839/1897) yang terkenal dengan seruan  ‘ Pan Islamism ‘ atau Kesatuan Dunia Islam yang kemudiannya disambut oleh anak muridnya, Muhammad Abduh (1849/1905) yang menyeru ke arah  reformasi pendidikan Islam.  Selepas itu muncul pula generasi pelapis yang mendapat inspirasi dari seruan dua tokoh ini iaitu Muhammad Rashid Rida (1865/1935), Shakib Arsalan (1869/1946) dan Maulana Muhammmad Iqbal (1877/1938) dari India yang terkenal  dengan bukunya,  ‘ The Reconstruction of Religious Thought in Islam ‘ yang sarat dengan seruan agar dilakukan rombakan besar-besaran dan reformasi terhadap pemikiran Islam sekiranya umat ini ingin bangkit semula.

5.       FASA KEDUA :  Politik Perubahan Gerakan Islam.  Apa yang menarik ialah selepas kejatuhan Khilafah Uthmaniyyah, bermunculan pula gerakan politik perubahan dan pembaharuan yang berorientasikan Gerakan Islam atau Jamaah.  Ide politik perubahan yang dipelopori oleh Afghani dan Abduh telah diterjemahkan dalam bentuk sebuah gerakan Islam yang tersusun dan berpaksikan massa.  Asy Syahid Imam Hasan al-Banna (1906/1949) dari Mesir telah mengasaskan Gerakan Ikhwan Muslimin pada tahun 1928,  Imam Badiuzzaman Said Nursi dari Turki telah memulakan Gerakan Risalah I Nur pada tahun 1926, Maulana Muhammad Ilyas al-Kandahlawi (1885/1944) dari India  telah menubuhkan Jamaat Tabligh pada tahun 1926 dan Maulana Abul A’la Maududi (1903/1979) telah menubuhkan Gerakan Jamaat Islami pada tahun 1941.

6.       Di Kepulauan Alam Melayu pula, Kiai Haji Ahmad Dahlan telah mendahului Gerakan Islam yang lain dengan menubuhkan Gerakan Muhammadiyyah seawal 18 November 1912 dan diikuti oleh Nahdatul Ulama oleh Kiai Haji Hashim Asy’ari pada tahun 1926, Dewan Dakwah Islamiyyah Indonesia oleh Bapak Muhammad Natsir pada tahun 1967 dan Angkatan Belia Islam Malaysia oleh Anwar Ibrahim pada tahun 1971.

7.       Seruan  untuk umat Islam bangkit dengan ruh al Islam semakin menyemarak melalui Gerakan Islam yang tersusun yang tumbuh di merata dunia, sehingga tahun 70an dianggap sebagai “The Rising Tide of Islam” atau Gelombang Kebangkitan Islam.

8.       FASA KETIGA : Dari politik perubahan ke perubahan politik.  Antara kesan semerta dari Gelombang Kebangkitan Islam tahun 70an ialah telah berlaku anjakan paradigma dalam pendekatan Gerakan Islam bila mana Gerakan Islam mulai terlibat secara langsung di dalam perpolitikan negara di atas nama demokrasi.  Ini adalah kerana pemimpin negara Islam pasca kemerdekaan  rata-ratanya mereka direstui oleh Penjajah Barat dengan mandat  untuk meneruskan dasar penjajahan secara tidak langsung.  Sedangkan umat Islam hasil dari kebangkitan baru Islam ini inginkan perubahan politik ke arah yang lebih Islami.

9.       Gerakan Ikhwan Muslimin adalah gerakan islam yang paling menonjol di dalam perpolitikan di negera-negara Arab khususnya di samping Jamaat Islami di Pakistan dan Bangladesh dan  Parti politik pimpinan Necmettin Erbakan di Turki.  Di kepulauan Alam Melayu, seperti Indonesia dan Malaysia, tidak terkecuali, politik perubahan turut mencetuskan perubahan politik.

10.   Gerakan Islam yang paling awal berjaya memerintah ialah Ikhwan Muslimin Sudan di bawah pimpinan Dr.Hassan al-Turabi yang telah berpakat dengan Jeneral Omar Basyir menggulingkan Presiden Numeiri pada tahun 1989.  Walaupun berjaya memerintah cara coup d’etat (kudeta) atau rampasan kuasa ini amat kontroversial, tetapi Ikhwan Muslimin Sudan sehingga hari ini masih berkuasa melalui sistem pilihanraya yang dibuat selepas itu.

11.   Kemudian diikuti oleh Turki apabila Necmettin Erbakan dari Parti Kebajikan (Refah Partisi) berjaya menjadi Perdana Menteri Turki selama setahun dari 1996 hingga 1997 sebelum Junta  Tentera yang sekular merampas kuasa.  Namun demikian, usaha politik Islam ini disambung oleh anak muridnya, Recep Tayyib Erdogan yang menubuhkan Parti Keadilan dan Pembangunan (Adalet ve Kalkinma Partisi) pada tahun 2001 dan seterusnya menjadi Perdana Menteri pada tahun 2003 sehingga sekarang.

12.   Namun demikian perubahan politik hasil dari politik perubahan yang dipelopori oleh Gerakan Islam semakin menarik dan mendapat sambutan luar biasa dari umat Islam khususnya di Timur Tengah apablia berlaku ‘Arab Spring’ atau kebangkitan rakyat yang menuntut perubahan politik pada tahun 2011. Kesan dari kebangkitan rakyat ini, buat pertama kalinya pemimpin-pemimpin yang didukung oleh Penjajah Barat ditolak rakyat, dan digantikan dengan pemimpin baru yang Islami melalui sistem pilihanraya.  Abdelilah Benkirane dari Parti Keadilan dan Pembangunan menjadi Perdana Menteri Maghribi pada 29 November 2011,  Hammadi Jebali dari Parti an Nahdhah menjadi Perdana Menteri Tunisia pada 24 Disember 2011 dan Muhammad Morsi dari Parti Kebebasan dan Keadilan menjadi Presiden Mesir pada 30 Jun 2012.

13.   Nyata sekali bahawa walaupun umat Islam masih lagi dibelenggu penjajahan bentuk baru iaitu hegemoni Amerika Syarikat/Zionis, tetapi kebangkitan umat islam hasil dari seruan dan suntikan semangat politik perubahan dari tokoh intelektual/ulama awal abad 19 dan disambung oleh Gerakan Islam awal abad  20an telah menunjukkan hasil yang positif dan memberangsangkan terutama dari sudut perubahan politik yang kita saksikan pada hari ini.

14.   RESPON BARAT TERHADAP PERUBAHAN POLITIK:  Namun demikian, sebagaimana yang dijangka, Kuasa Barat  tidak akan membiarkan saja  perubahan lanskap politik dunia Islam  berlaku tanpa berbuat apa-apa untuk menyekatnya.  Membiarkan perubahan ini berlaku bermakna kuasa Barat akan terhakis, dan kuasa Islam akan kembali menjadi kuasa besar dunia.  Justeru itu, Sudan sebagai negara yang paling awal dikuasai oleh Ikhwan Muslimin telah menghadapi sekatan ekonomi yang sangat parah dan berakhir dengan memutuskan bekalan minyak Sudan dengan memaksa kemerdekaan Sudan Selatan yang memiliki 90 peratus minyak Sudan pada 9 Julai 2011. Kemerdekaan Sudan Selatan bermakna Sudan Utara yang majoriti penduduknya beragama Islam telah dilumpuhkan di segi ekonomi keseluruhannya.

15.   Kemudian, demonstrasi yang berlaku di Gezi Park, Taksim, Istanbul yang bermula pada 28 Mei 2013 baru-baru ini adalah suatu percubaan untuk melemahkan kepemimpinan Perdana Menteri Recep Tayyib Erdogan dengan harapan untuk digantikan dengan pemimpin yang sesuai dengan kehendak Barat. 

16.   Negara Tunisia dan Mesir yang diperintah oleh Gerakan Islam masih lagi belum stabil dengan pelbagai masalah direkacipta agar negara tersebut gagal diperintah dengan baik.  Sekiranya Tunisia dan Mesir gagal ditadbir, maka Barat berharap agar kepercayaan umat Islam kepada Gerakan Islam akan luntur, lantas politik Islam dianggap sebagai tidak relevan untuk abad 21 dan buat selama-lamanya.  Kudeta di Mesir pada 3 Julai 2013 membuktikan bahawa Barat tidak akan mengizinkan lahirnya pemimpin berjiwa Islam seperti Presiden Morsi untuk memerintah.

17.   RUMUSAN:  Seruan untuk umat Islam bangkit semula dengan kembali kepada ruh al-Islam yang sebenarnya di awal abad 19 dan di ambut oleh Gerakan Islam yang tumbuh di merata dunia di awal abad 20an telah mencetuskan perubahan politik yang tidak akan mampu dihalang oleh mana –mana kuasa sekalipun.  Pemimpin dunia Islam pasca kemerdekaan umumnya adalah boneka Penjajah Barat yang  diberi mandat  untuk meneruskan dasar penjajahan secara tidak langsung.  Namun dengan pendekatan politik perubahan yang dipelopori oleh tokoh Reformis Islam dan gerakan Islam, khususnya Ikhwan Muslimin, perubahan politik dunia Islam adalah suatu realiti yang mesti di terima.  Perubahan lanskap politik dunia Islam telah dan sedang berlaku.  Umat Islam telah bangkit dengan semangat perubahan yang  rasanya tidak mungkin dapat dibendung lagi.  Gerakan Islam harus, malah wajib mendakap erat perubahan ini, kerana kegagalan untuk melakukannya, bermakna ianya akan menjadi tidak relevan dan bakal lenyap di makan dek zaman. 

18.   Gerakan Islam sekiranya ingin berjaya  dalam membebaskan diri dari belenggu penjajahan bentuk baru Barat yang didalangi oleh Gerakan Zionis Antarabangsa harus menyorot nasihat Nabi Ya’kub kepada anak-anaknya yang hendak ke Mesir sebagaimana yang di sebut di dalam al-Quran Surah Yusuf 12:67 yang bermaksud  “ Janganlah kamu masuk dari satu pintu gerbang, dan masuklah dari pintu-pintu gerbang yang berlain-lainan.”  

19.   Ini bermakna bahawa Gerakan Islam harus mempelbagaikan pendekatan politiknya dengan tidak meremehkan pendekatan  antara satu sama lain.  Bapak Muhammad Natsir, mantan Perdana Menteri Indonesia sendiri mengiktiraf pelbagai pendekatan ini dengan mempopularkan kalimah  ‘Berpolitik di jalur dakwah, berdakwah di jalur politik’.  


Ahmad Azam Abdul Rahman
Timbalan Presiden,
Wadah Pencerdasan Umat (WADAH)
Union of NGOs of The Islamic World (UNIW) berpusat di Istanbul Turki




[+/-] Baca selanjutnya...