Wednesday, November 5, 2008

Rehat minda – (Ruangan santai dan anekdot pilihan)

Makanan laut di Sulawesi paling sedap setakat ini !

Sudah menjadi kegemaran saya untuk mencuba makanan kegemaran tempatan setiap kali berkunjung ke luar negara. Antara kegemaran saya ialah makanan laut atau 'seafood’ bagi yang dah malu nak menggunakan Bahasa Melayu.

Saya dah cuba makanan laut di Belawan, Medan, Tom Yam di Thailand dan juga Restoran Tom Yam yang berlambak di Kuala Lumpur. Malah ketika Juara Tom Yam baru di buka di Kampong Bharu, saya merupakan antara pelanggan awal di tahun 1987. Ketika itu saya bekerja dengan Saudara Kamaruddin Md.Nor di pejabat WAMY,Jalan Ampang Hilir. Beliaulah yang mengajak saya untuk makan di situ. Itulah pertama kali saya merasai masakan Tom Yam. Kegemaran saya ialah masakan ikan kerapu masam manis, udang goreng tepung dan burung puyuh goreng (kalau ada)

Baru-baru ini ketika lawatan ke Makassar dan Pare-Pare, Sulawesi mengetuai Ekspedisi Pendidikan WADAH dari 18 -22 Oktober 2008, kesempatan ini memang terbaik untuk merasai makanan kegemaran tempatan orang di Sulawesi. Katanya makanan laut disini sangat terkenal. Rombongan kami di bawa ke Restoran Ratu Gurih berdekatan Pantai Losari, Makassar dan juga Restoran di Hotel Kenari Bukit Indah, Pare-Pare.

Wow! Memang lazat dan menyelerakan. Di Ratu Gurih, habis licin tidak berbaki. Ustazah Harison, isteri Ustaz Mahidin yang juga mantan Pengetua Sekolah Menengah Agama Kuala Lumpur (SMAKL) yang turut serta sampai tercekik tulang ikan. Kesian saya lihat dia kerana dua hari yang berbaki beliau nampaknya tak berapa selera makan kerana tulang masih terlekat di kerongkong. Masing-masing bagi petua. Ada yang suruh telan nasi yang dah dikepal bulat, kemudian telan perlahan-lahan. Ada yang suruh baca ayat-ayat tertentu. Pastinya Ustazah dah tak berapa nak bercakap. Tahan sakit. Ustaz Mahidin nampak tenang saja walaupun ternyata bimbang.

Itulah penangan makanan laut di Sulawesi. Paling sedap setakat ini. Kalau ada yang nak cadangkan tempat lain, harap beritahu saya. Pasti nak cuba. Ini sajalah hiburan orang dakwah.......!!!

2 comments:

dr_w said...

salam ziarah blog en azzam...-wasif

Ahmad Azam said...

Wasif,

Salam kembali.Selamat menikmati pengalaman dan fikiran saya melalui blog ini.