Saturday, June 14, 2008

Siri 2: Bediuzzaman Said Nursi – Penyelamat Aqidah Umat

Tahun ini merupakan kali kedua saya memimpin rombongan WADAH & ABIM ke Turki untuk memperingati dan mempelajari perjuangan mempertahankan aqidah umat oleh Bediuzzaman Said Nursi.

Tahun lalu juga dengan kerjasama Hayrat Vakfi (Yayasan Khayrat), satu seminar sehari telah diadakan di Salon Nikah, Eyub Sultan. Memandangkan ini buat pertama kali satu seminar yang melibatkan orang luar dianjurkan oleh Hayrat Vakfi, jumlah kami 30 orang dari Malaysia lebih ramai dari peserta Turki. Suasana politik di Turki tidak menentu sedangkan tokoh yang diseminarkan ialah musuh utama Kamal Ataturk, antara fakor tidak ramai peserta Turki yang berani hadir.

Tahun ini pula, nampaknya Hayrat Vakfi punya keyakinan yang tinggi. Kali ini Simposium Antarabangsa diadakan secara besar-besaran dengan kehadiran penceramah dari Malaysia, Syria, Sudan, Mesir dan lebih dari 600 orang peserta dari seluruh Turki.

Simposium ini diadakan di Cinar Convention Centre, Kisim Esenler, Istanbul. Penceramah dari Malaysia selain saya sendiri ialah Dr Muhammad Nur Manuty, Ustaz Uthman el-Muhammady dan Puan Rossilawaty Sheriff dari Dewan Bahasa dan Pustaka.

Namun demikian, Hayrat Vakfi tidak menjemput media untuk membuat liputan Simposium bagi mengelakkan publisiti di ketika krisis politik antara dua badan Kehakiman dan badan Eksekutif sedang hangat. Inilah realiti Turki yang perlu difahami. Proses kembali kepada Islam masih penuh ranjau dan duri.

Untuk memahami realiti ini anda harus mendekati sejarah perjuangan dua tokoh yang mewarnai sosio-politik Turki hampir seabad yang lalu. Mereka bersaing hebat untuk menentukan halatuju bangsa Turki. Seorang berpegang kepada Islam sebagai penyelamat maruah umat, sedangkan seorang lagi berpendapat Islamlah yang menjadi punca kelemahan dan kehancuran bangsa Turki, lantas harus dihapuskan dan diganti dengan yang lain.

Tokoh Islam yang dimaksudkan ialah Bediuzzaman Said Nursi dan lawannya Mustafa Kemal Ataturk

No comments: