Friday, February 1, 2008

Ziarah Global - Sudan: Sumbangan Malaysia Amat Dihargai

Rata-rata pemimpin Sudan yang saya temui amat menghargai sumbangan Malaysia khususnya ketika Sudan baru menemui minyak di sekitar tahun 80an. Ketika tiada negara yang berani menolong kerana tekanan politik Amerika Syarikat, Malaysia melalui PETRONAS tampil ke hadapan membantu mengurus pengeluaran minyak bersama dengan negara China.

Sekarang ini jika melihatkan kepesatan pembangunan Khartoum, ibu negara Sudan, dengan hotel-hotel baru yang mulai tumbuh, jalanraya yang bersimpang siur, kereta yang berasak-asak, menggambarkan hasil minyak telah dimanfaatkan untuk pembangunan negara.

Namun demikian, mengikut Dr Abdul Rahim Ali, Pengerusi Majlis Syura, National Congress Party, iaitu parti yang memerintah, limpahan kemewahan hasil minyak ini telah juga mempengaruhi gaya hidup rakyat Sudan. Golongan elit yang berkuasa mulai boros berbelanja dan menunjuk-nunjuk kemewahan yang dikecapi. Apa yang membimbangkan beliau ialah jurang miskin-kaya akan melebar yang mana kalau tidak dibendung boleh saja mencetuskan krisis politik yang destruktif. Sudan memang tidak mampu untuk menghadapi krisis baru, setelah melalui krisis Darfur dan Selatan Sudan.

No comments: