Wednesday, January 30, 2008

Ziarah Global - Munazzamat Dakwah Islamiyyah - pemangkin dakwah benua Afrika, pendekatan halus dan bertahap

Saya begitu tertarik dengan semangat gigih para pendakwah MDI bagi menyebarkan Islam di benua Afrika. Pendekatan halus dan bertahap yang digunapakai sangat berkesan di dalam memenangi hati penduduk yang masih mengamalkan faham animisma. Budaya tempatan tetap dipertahankan dengan sedikit pengubahsuaian agar sesuai dengan ajaran Islam. (lihat gambar tarian Afrika yang telah diberi nuansa Islam).

Bahasa Arab menjadi lingua franca dan ini memudahkan lagi penyebaran Islam dengan begitu cepat. Saya teringat hikmah dakwah Wali Songo di Alam Melayu abad ke 14 dan 15 yang menggunakan pendekatan halus dan bertahap sehingga berbondong-bondong orang masuk Islam dengan rela. Pendakwah generasi baru harus belajar dari sejarah pendakwah terdahulu yang menjadi mata-rantai perjuangan aqidah sejak Al-Rasul.

Jangan sombong mendabik dada, mengaku diri pengikut setia Sunnah Nabi, menemplak ijtihad dakwah ulama lampau, lantas menimbulkan polemik yang tidak berkesudahan. Akhirnya dakwah terbengkalai, umat porak peranda, musuh Islam gelak ketawa.

No comments: