Friday, March 5, 2010

HAFAL LIRIK BOLEH MENANG RM 1 JUTA, HAFAL QURAN BAGAIMANA?

1. Termenung dibuatnya bila membaca ruangan hiburan akhbar Sinar Harian bertarikh 1 March 2010. Tajuknya, “Hafal lirik boleh menang RM1 juta”. Begitulah tingginya nilai penggiat dunia hiburan di negara ini. Malah kalau dilihat perkembangan industri hiburan sejak beberapa tahun kebelakangan ini, tawaran hadiah yang cukup lumayan diberikan kepada para peserta yang ingin masuk ‘Kelab Penghibur, Penyanyi, Pelakon, Pelawak’. Program Realiti seperti Akademi Fantasia, ‘One in a Million’, Raja Lawak, adalah antara program yang merangsang generasi muda ke arah dunia hiburan yang rasanya sudah sampai ke tahap berlebihan.

2. Kita bandingkan pula dengan pengiktirafan terhadap para pendakwah, penghafal al Quran, aktivis sosial, intelektual, pelajar cemerlang? Pemenang Anugerah Perdana Maulidur Rasul 1431 H, Professor Dato’ Dr.Mahmood Zuhdi bin Abdul Majid di hadiahkan RM50,000 beserta sijil penghargaan dan plak. Sementara 5 lagi pemenang Tokoh Maulidur Rasul mendapat RM22,000 beserta sijil dan plak. Semalam pula, Perdana Menteri telah melancarkan insentif khas sebanyak RM2000 setiap bulan sepanjang hayat kepada Johan Tilawah al-Quran Antarabangsa sejak 1961.

3.Memang tidak tepat untuk dibuat perbandingan di segi ganjaran wang, kerana industri hiburan didokong oleh sektor swasta, sedangkan aktiviti kemasyarakatan dan keilmuan didokong oleh kerajaan. Motivasi seorang ilmuan adalah ilmu, bukan wang. Namun, bayangkan sekiranya seorang ilmuan diberi hadiah RM1 juta. Apakah dia akan membeli rumah berharga RM1 juta atau digunakan untuk memperkasa ilmu umat? Berapa banyak manfaat yang akan dinikmati oleh rakyat? Begitu juga kepada para pendakwah, rasanya dia akan gunakan dana tersebut untuk meningkatkan lagi kerja dakwahnya. Kalau artis pula, tak perlulah dihuraikan di sini. Bacalah dalam ruangan hiburan yang melambak di akhbar-akhbar.

3. Namun, apakah pihak swasta boleh melakukan apa juga yang mereka mahu asalkan boleh mendapat keuntungan?. Apa yang pasti budaya hedonistik semakin menular dalam masyarakat akibat terlalu banyak program hiburan berkelas rendah yang dilambakkan kepada masyarakat. Gejala sosial semakin tenat dan parah. Gejala seks bebas di kalangan remaja semakin lumrah. Kes rogol dan ragut juga sudah semacam tak terkendali lagi. Siapakah yang menanggung kos sosial dan kos menangani jenayah ini? Bukankah kerajaan? Mana dia tanggungjawab sosial pihak swasta?

4. Saya berpendirian, pihak kerajaan mesti tegas di dalam mengawal rancangan hiburan di media massa, baik media cetak,internet dan eletronik. Hiburan yang berlandas kebudayaan kebangsaan harus diutamakan. Hiburan yang menanamkan semangat patriotik,semangat perjuangan, semangat kesukarelaan harus di garap. Membiarkan pihak swasta berleluasa menaja program hiburan tanpa batas dan tanpa landasan falsafah yang mantap, hanya menguntungkan pihaknya saja, sedangkan kerajaan yang terpaksa menanggung kos sampingannya. Umpama membuat untung atas kehancuran umat.

5. Saya pernah menegur seorang penerbit muda di sebuah syarikat TV Swasta akan hal ini. Jawapannya mudah, program serius bernuansakan agama, susah mendapat penaja dan iklan. Syarikat terpaksa hidup dengan iklan. Inilah dilemma kami.

6. Rasanya Dato’ Rais Yatim kena lihat perkara ini secara mendalam.Kepada Dato’ Jamil Khir, mengapa tidak anugerah Tokoh Ma’al Hijrah dan Maulidur Rasul tahun hadapan dinaikkan ke RM1 juta supaya setanding dengan Juara Hafal Lirik?

WaLlahu a’lam.

No comments: